Etusivu » Kokoukset ja yritystapahtumat » Yritystapahtumien juomatarjoiluissa laatu korvaa määrän
Kokoustarjoilut

Yritystapahtumien juomatarjoiluissa laatu korvaa määrän

yritystapahtumat-alkoholi-juomatarjoilut
yritystapahtumat-alkoholi-juomatarjoilut
Kuva: Getty Images

Takavuosien kosteista yritystilaisuuksista on päästy pitkälle. Juomapitoiset lounaat ja ylipitkiksi venyneet illalliset ovat mennyttä maailmaa.

– Huomasin itse jo vuosia sitten, että kokouksissa ja työmatkoilla suuntaus on kääntynyt, toteaa sommelier Taneli Lehtonen.

Aikaisemmin juomatarjoilun tunnuslause oli ”mitä enemmän, sitä enemmän”, mutta nykyään yritykset kiinnittävät tehokkuuteen huomiota myös työmatkoilla ja tapahtumissa.

– Ehkä viikonkin kestäneet työreissut pyritään saamaan nykyään läpi 2-3 vuorokaudessa, jatkaa Lehtonen.

– Sama tehokkuus näkyy ruoka- ja juomatarjoiluissa: pyritään terveellisiin, toki herkullisiin aterioihin. Alkoholin määrää pyritään vähentämään koska tiiviitä kokousrupeamia ei yksinkertaisesti voi vetää tehokkaasti läpi, jos sivussa alkoholikin maistuu runsaammin.

Lehtosen mukaan trendien harjalla ovat nyt viinit, kuohujuomat ja alkoholittomat juomat. Myös terveelliset hedelmä- ja vihannesmehut ovat suosiossa aamujuomina ja välipaloina. Sommelierin silmin nähtynä palvelutason on kuitenkin oltava korkea, onpa tarjottavana sitten kevyt hedelmämehu tai 1500 euron viini.

Suomalaisten laatutietoisuus kasvanut

Myös erilaiset tastingit ovat edelleen suosiossa.

– Mikäli yritysjohtaja haluaa antaa itsestään laadukkaan ja osaavan mielikuvan, täytyyhän sen ulottua myös pöytätapoihin. Juomien tunteminen on ilman muuta osa sivistystä ja hyviä tapoja, sanoo Lehtonen.

Suomalaisten viinitietoudesta voi nykyään olla jo ylpeä. Tastingeissa ollaan siirrytty jo syventävälle tasolle, arvioidaan ja vertaillaan esimerkiksi eri rypäleiden makuja.

– Kokousjärjestäjille sanoisin, että juomien laatuun kannattaa kiinnittää yhtä suurta huomiota kuin itse ateriaan ja kokouksen muihin puitteisiin. Ne ovat ehkä pieni, mutta tärkeä yksityiskohta, joka hyvin hoidettuna muistetaan.

Lehtonen nostaa esiin yksityiskohdan, joka tahtoo joskus unohtua laadukkaastakin kokouksesta.

– Kahvin laatuun ei aina kiinnitetä huomiota, vaan tarjotaan arkista, jopa huonolaatuista kahvia. Jokainen tietää kokemuksesta, kuinka maukas ja tuore kahvi virkistää, mutta huono saa lähinnä vihaiseksi. Asiaan kannattaa kiinnittää erityishuomiota nykyään, kun suomalaisten kahvimaku on yleisesti ottaen kohonnut huomattavasti, toteaa Lehtonen 13 vuoden sommelier-kokemuksellaan.

Next article