Pekka Sarpila
riskienhallintajohtaja, If Vahinkovakuutus Oyj
Akkupalojen ehkäisy edellyttää huolellisuutta ja suunnitelmallisuutta, mutta oikeilla menettelytavoilla yritykset voivat suojautua paitsi fyysisiltä vahingoilta myös mainehaitoilta ja liiketoiminnan keskeytyksiltä.
– Tulipalo voi vakavasti häiritä yrityksen toimintaa. Vaikka vakuutus kattaisi taloudelliset tappiot, asioiden selvittely ja tuotannon palauttaminen vievät aikaa, mikä antaa kilpailijoille mahdollisuuden vallata markkinaosuuksia, toteaa Ifin riskienhallintajohtaja Pekka Sarpila.
– Jos yrityksen riskienhallinta, asenne ja paloturvallisuus eivät ole kunnossa, vakuutuksen saaminen voi olla vaikeaa. Ei ole oikein, että vastuullisesti toimivat asiakkaat joutuvat maksamaan turvallisuusasiat laiminlyöneiden aiheuttamista vahingoista, Sarpila jatkaa.
Lataa akut turvallisesti
Litiumioniakut voivat syttyä palamaan nopeasti ja räjähdysmäisesti, jolloin ne roiskivat palavaa materiaalia ympärilleen. On myös syytä muistaa, että syntyvät palokaasut ovat myrkyllisiä.
Akkujen turvallinen lataus ja säilytys ovat keskeisiä elementtejä riskienhallinnassa.
– Akkujen turvallinen lataus ja säilytys ovat keskeisiä elementtejä riskienhallinnassa. Oikein sijoitetut latauspisteet voivat estää suuronnettomuuksia. Esimerkiksi trukkien lataaminen vaatii oman palo-osaston, pienemmät akut on hyvä ladata asianmukaisessa latauskaapissa, jossa on ilmaisimet ja sammutustekniikka. Savuilmaisin on vähimmäisvaatimus, mutta on suositeltavaa, että tiloissa on automaattinen sammutusjärjestelmä, joka reagoi välittömästi vaaratilanteessa, Sarpila sanoo.
Akkua, joka ei lataudu kunnolla, lämpenee liikaa tai on kolhiintunut, ei tule käyttää, vaan se on poistettava heti käytöstä ja varastoitava turvallisesti. Jatkojohtoja ei tule käyttää latauspisteissä, sillä ne voivat ylikuumentua ja aiheuttaa tulipalon.
– Tuotteen, akun ja laturin on oltava yhteensopivia, sillä ristiinkäyttö aiheuttaa paloriskin. Ne tulisi hankkia virallisen maahantuojaketjun kautta tai muuten luotettavalta taholta, jotta tuotteelle löytyy vastuuhenkilö. EU:n ulkopuolisista verkkokaupoista hankitut usein heikkolaatuiset akut ja laturit ovat aina riski. Ja jos akun tai laturin ostaa tällaisesta verkkokaupasta, tuleeko ostajasta silloin itse maahantuoja, joka vastaa vaatimuksenmukaisuudesta EU:n alueella, muistuttaa Sarpila.