Globaalit epävarmuustilanteet haastavat toimitusketjujen johtamisen täysin uudella tavalla. Kauppasota, kriisit, ympäristölainsäädännön tuomat vaatimukset ja kasvavat markkinapaineet läpinäkyvyydelle vaativat uudenlaista strategista toimittajayhteistyön johtamista.
– Toimittajayhteistyön syventäminen ja toimitusketjun hallinnan parantaminen tuovat yritykselle merkittävän kilpailuedun, sanovat Jakamon perustajat, toimitusjohtaja Jarl Matti Anttila ja liiketoiminnan kehitysjohtaja Timo Rossi.
Jakamolaiset toteavat, että toimitusketjut ovat nousseet huomion keskiöön, eivätkä perinteiset lähestymistavat niiden johtamisessa enää riitä.
– Nyt tarvitaan rohkeaa strategista ajattelua ja innovatiivisia ohjelmistoja, jotka tukevat syvällisen yhteistyön ja luottamuksen rakentamista koko toimitusverkostossa.
Yrityskohtaisista portaaleista yhteiseen ekosysteemiin
Jakamo on kehittänyt teollisuuden toimitusketjun hallintaan suuntautuvalle ohjelmistomarkkinalle täysin uuden vertikaalisen SaaS-ratkaisun. Alustaa käyttää tällä hetkellä yli 4000 yritystä 60 eri maassa.
Jakamon asiakkaat ovat pääosin matalan tai keskitason volyymin valmistajia, jotka digitalisoivat olemassa olevan toimittajasuhteensa alustan avulla. Kaikki yritykset käyttävät samaa palvelua, eli käytössä ei ole yrityskohtaisia ympäristöjä.
– Strategiset hankinnan asiat, operatiiviset ostot, toiminnan vastuullisuus, tiedon kerääminen – kaikki tiedonsiirto ja prosessit tapahtuvat alustan kautta. Tämä mahdollistaa toiminnan datapohjaisen kehittämisen uudella tasolla.
Anttila ja Rossi toteavat, että toimittajat ovat motivoituneempia ottamaan Jakamon alustan käyttöön kuin perinteisiä toimittajaportaaleja.
– Yrityskohtaisiin portaaleihin pystyy yleensä sitouttamaan noin 20-40% toimittajista, Jakamossa sitoutumisaste on lähempänä 100%. Kun esimerkiksi uusi suomalainen valmistaja aloittaa Jakamon käytön, niin tyypillisesti yli 50 % toimittajista käyttää jo Jakamoa. Alustan yritykset muodostavatkin laajan, kaikkia toimijoita hyödyttävän ekosysteemin.
Vihreä siirtymä ja vastuullisuus vaativat läpinäkyvyyttä
Anttila ja Rossi toteavat, että markkinakenttä on kestävyyden osalta muuttunut merkittävästi. Toimitusketjujen vastuullisuus, tehokkuus, luotettavuus ja läpinäkyvyys korostuvat.
– Saatavuus, toimitusajat, kustannukset, ympäristöasiat: on tiedettävä mitä missäkin tuotetaan ja kenen toimesta. Jakamon kautta asiakas vastaanottaa esimerkiksi kestävyysdataa ostetuista komponenteista, kuten tiedot hiilipäästöistä ja haitallisista kemikaaleista. Kaikki tämä tieto voidaan kerätä osana digitaalista ostoprosessia.
Anttilalla ja Rossilla on yli 20 vuoden kokemus teollisuuden toimittajayhteistyöstä. Jakamon kautta he toteuttavat vahvaa missiotaan siitä, miten toimitusketjujen strategisella hallinnalla ja toimittajakokemukseen panostamalla parannetaan maailmaa.
– 60–90 % asiakasyritystemme päästöistä on peräisin toimitusketjuista. Me pystymme vaikuttamaan tähän ja jättämään kädenjälkemme, he sanovat, ja toteavat lopuksi:
– Näemme jo nyt, että yrityksille, joissa toimittajaverkoston kehittämiseen, vastuullisuuteen ja tiedolla johtamiseen panostetaan, aukeaa ovia yhä vaativampiin ja kannattavampiin asiakkuuksiin. Markkinoilla on menossa uusjako, jota toimitusketjuihin kohdistuva paine ohjaa. Voittajat panostavat toimittajakokemukseen ja toimitusketjujen kestävyyteen.
Jakamo nostaa toimitusketjut uudelle tasolle:
– valmistavalle teollisuudelle suunniteltu SaaS-ratkaisu toimittajayhteistyöhön ja toimitusketjujen johtamiseen
– toimitusketjujen tehostuminen ydinprosessien automatisoinnilla
– vastaa toimitusketjun kestävyyden ja läpinäkyvyyden asettamiin haasteisiin
– yli 4000 toimittajayrityksen ekosysteemi
– käyttäjäyrityksiä yli 60 maassa
– toimistot Tampereella, Espoossa ja Seinäjoella
– asiakkaina mm. ABB, Alfa Laval, Mitsubishi Logisnext, Normet ja Skoda Transtech

Varmista kilpailuetu yrityksellesi