Yritykset, jotka eivät kykene vastaamaan kiristyviin vastuullisuusvaatimuksiin jäävät vääjäämättä kilpailun ulkopuolelle. Ympäristövastuun ja sosiaalisen vastuun ohella organisaatioilta edellytetään taloudellista läpinäkyvyyttä sekä EU:n yritysvastuudirektiivin ja pakotelainsäädännön systemaattista noudattamista.
– Vaatimukset ulottuvat koko toimitusketjuun, ja niiden hallinta edellyttää luotettavaa, ajantasaista ja helposti saatavilla olevaa tietoa yhteistyökumppaneista. Kun nähdään, missä muissa yrityksissä vastuuhenkilöt toimivat ja millaisia taustoja näihin yrityksiin liittyy, voidaan arvioida kumppanin soveltuvuutta kokonaisuutena. Tämä liittyy osin pakotelainsäädäntöön, mutta ennen kaikkea organisaation sisäiseen vastuullisuuteen. Näiden tietojen avulla voidaan tunnistaa riskejä ennakoivasti ja varmistaa, että yhteistyö rakentuu kestävälle pohjalle, Vastuu Groupin markkinointi- ja viestintäjohtaja Netta Paavoseppä muistuttaa.
– Enää ei valita halvinta vaihtoehtoa, vaan ollaan valmiita maksamaan enemmän toimijalle, jonka luvut ovat kunnossa ja helposti saatavilla. Kilpailutuksissa korostuvat läpinäkyvyys, vastuullisuus ja ennakoitavat riskit, lisää Vastuu Groupin kaupallinen johtaja Aleksi Hellman.
Läpinäkyvyys on molemminpuolista riskienhallintaa
Uudistettu Luotettava Kumppani® -palvelu on tehokas työkalu. Toimialariippumattomasta palvelusta näkee muun muassa onko verot ja muut maksut hoidettu asianmukaisesti, onko vastuuhenkilöillä rooleja maksuhäiriö- tai konkurssiyrityksissä tai onko yrityksen tiedoissa muutoksia, joihin tulisi reagoida.
– Valvoja-palvelu tuo kumppanitiedon hallintaan jatkuvuutta ja ennakoitavuutta. Se seuraa automaattisesti yritysten taustatietojen muutoksia ja ilmoittaa esimerkiksi maksuhäiriöistä tai vastuuhenkilöiden vaihtumisesta. Tämä mahdollistaa nopean reagoinnin ja vähentää riskiä siitä, että yhteistyö jatkuisi huomaamatta epäluotettavan kumppanin kanssa. Samalla se keventää tilaajavastuulain edellyttämää hallinnollista työtä, kun tiedot päivittyvät automaattisesti, Paavoseppä kertoo.
– Kun Valvoja-palvelu ilmoittaa päämiehelle, että kriittisellä alihankkijalla on maksuvaikeuksia, tieto mahdollistaa keskustelujen avaamisen ennen kuin tilanne ehtii kriisiytyä. Pienempi toimija voi nostaa esiin esimerkiksi pitkät maksuehdot. Ennakointi ja avoin tiedonjako tukevat molempia osapuolia: suuret tilaajat voivat turvata toimitusketjunsa ja pienemmät alihankkijat toimintaedellytyksensä, huomauttaa Hellman.
Riskienhallinta ei ole vain päämiehen vastuulla. Myös alihankkijan kannattaa tarkastella tilaajan luotettavuutta ennen yhteistyön aloittamista tai tarjouskilpailuun osallistumista.
Tietojen hallinta yhdestä paikasta parantaa asemaa kilpailutuksissa
Kun isot tilaajaorganisaatiot etsivät uusia kumppaneita, ne käyttävät yhä useammin valmiita tietokantoja yritysten seulomiseen. Yritys, jolla on käytössään uudistettu Luotettava Kumppani® -palvelu, näyttää avoimesti ja ajantasaisesti oman tilanteensa ja on siksi todennäköisempi valinta tarjouskilpailuun.
– Tilaajat selvittävät joka tapauksessa tarjoajien taustat. Osa varsinkin pienemmistä yrityksistä ei edes tiedä, miltä he näyttävät ulospäin. Kun tiedot löytyvät yhdestä paikasta, sekä tilaaja että toimittaja voivat varmistaa, että kaikki on kunnossa ennen yhteistyön aloitusta, sanoo Paavoseppä.
Luotettava Kumppani® -palvelu:
• on osa yrityksen riskienhallintaa.
• auttaa hallitsemaan luotettavasti myös pitkiä alihankintaketjuja.
• parantaa tilaajan asiakaskokemusta.
