Etusivu » Terveenä työssä » Mitä meille suomalaisille kuuluu?
Työergonomia

Mitä meille suomalaisille kuuluu?

terveys
terveys
Etätyöläisten ergonomiahaasteet ovat kasvaneet aiemmasta. Kuva: Unsplash

Tiina Tolvanen

puheenjohtaja, Suomen Työterveys ry

Toinen koronavuosi. Paluuta entiseen ei välttämättä ole, vaikka kevätaurinko ja rokotekattavuuden kasvu lievittävät huolta.

– Tämä on ainutlaatuinen hetki, vaikka historiassa ihmiskunta onkin kohdannut pandemioita muutaman vuosikymmenen välein. Meillä on paljon huolta terveydestä ja läheisistä. Myös taloudellinen epävarmuus lisää henkistä kuormitusta, puheenjohtaja Tiina Tolvanen Suomen Työterveys ry:stä aloittaa.

Ergonomia: Pienet asiat pitävät kunnossa

Etätyöläisten ergonomiahaasteet ovat kasvaneet aiemmasta, mutta myös esimerkiksi päivittäistavarakaupassa poikkeuksellisen vilkas vuosi on lisännyt tuki- ja liikuntaelinten ongelmia.

– Koronaan liittyvä uusi ilmiö on se, että ihmisiä on siirretty nopeasti toisiin työtehtäviin ja kiireessä perehdyttäminen on unohtunut eikä ergonomiaakaan ole aina käyty läpi, Tolvanen harmittelee.

Pienillä asioilla pysyy kunnossa ja toisaalta pienillä virheillä syntyy rasitusvammoja.

– Työfysioterapeutin ja -psykologin ohjaukselle on paljon tarvetta ja apua saa myös etänä. On hyvä kysyä apua ja neuvoja ajoissa. Ennaltaehkäisy on aina helpompaa ja edullisempaa kuin vammojen ja terveysongelmien hoitaminen, Tolvanen korostaa.

Työnantajan kannattaa olla aktiivisesti yhteydessä työterveyteen

Työterveyden tehtävä on auttaa työnantajia kertomalla havainnoista niin ergonomian, henkisen puolen kuin muissa työkykyä uhkaavissa asioissa.

– Mitä haastavammat ajat, sitä tiiviimpää yhteistyötä tarvitaan, Tolvanen muistuttaa.

Hyväksi havaittuja menetelmiä ovat esimerkiksi yhteiset keskustelutilaisuudet ja osallistavat luennot, joissa käsitellään työssä ja elämässä jaksamista.

– Ryhmässä saa vinkkejä ja on helpottavaa huomata, ettei ole tunteidensa kanssa yksin. Parhaimmillaan keskustelut tuovat iloa ja uutta jaksamista, Tolvanen kertoo.

Elämänilon vinkkejä

1.  Kirjoita elämän plussat ja miinukset. Keskitymme helposti miinuksiin, mutta aina löytyy positiivisia asioita, jotka luovat ja tukevat voimavaroja.

2. Pidä huolta itsestäsi: syö ravinteikasta ruokaa ja nuku. Nauti ulkoilusta.

3. Käsillä tekeminen tuo hyvää oloa. Monet ovat innostuneet neulomisesta, linnunpönttöjen tekemisestä ja kaappien siivoamisesta.

4. Kirjaudu ulos somesta, jos otat kipinää herkästi. Väittely voi jatkua loputtomiin ja kaikki ovat häviäjiä. Tue hyvinvointia antamalla ihmisarvo kaikille.

Next article