Etusivu » Terveenä työssä » Onnellisuustutkija Emma Seppälä: Onnellisuuden avaimet
Terveenä työssä

Onnellisuustutkija Emma Seppälä: Onnellisuuden avaimet

emma-seppala
emma-seppala
Emma Seppälän mukaan loppuunpalaminen ja sitoutumisen puute näkyvät kaikissa ammattiryhmissä. Kuva: Oma arkisto

Tohtori Emma Seppälä tutkii työkseen onnellisuutta Yhdysvalloissa. Work Goes Happy -iltagaalassa 26. maaliskuuta esiintyvä Seppälä luennoi onnellisuuden, läsnäolon, myötätunnon ja tunneälyn merkityksestä. Seppälän suomalaisia sukujuuria kuvailee ehkä parhaiten se, että Suomeen päästyään hän haluaa ensimmäiseksi saunaan. Tässä jutussa kysyimme kuitenkin hänen ajatuksiaan liittyen onnellisuuteen ja menestykseen työelämässä.

Ajattelemme yleensä, että menestys tuo onnea. Uskomme myös, että menestyäksemme meidän on uhrattava sen eteen onnellisuutemme. Mikä tässä menee pieleen?

On yleinen väärinkäsitys, että menestyäkseen joutuu uhraamaan onnellisuutensa. Ironista kyllä, tutkimukset  osoittavat, että onnellisuus on oikopolku menestykseen. Sen sijaan, että tekisit liikaa töitä ja palaisit loppuun, rentoudu, rauhoitu, ole läsnä ja ole myötätuntoinen itsellesi ja muille. Näin olet tuottavampi, vastustuskykyisempi stressiä vastaan, vetovoimaisempi, vaikutusvaltaisempi, luovempi ja innovatiivisempi.

Miksi liiallinen keskittyminen tulevaisuuteen nykyhetken sijaan saattaa haitata menestystämme?

Ajattelemme aina jo seuraavaa to do -listan tehtävää, ja uskomme, että tehtävien yliviivaaminen listalta yksi kerrallaan auttaa meitä olemaan tuottavampia. Olitpa web-suunnittelija, opettaja, palomies tai armeijan upseeri, sinua kehotetaan jatkamaan työlistan tehtävien tekemistä ja yliviivaamista, saavuttamaan enemmän ja keskittymään tulevaisuuden tekemisiisi.

Voit aina tehdä jotakin enemmän: ylimääräinen projekti tai vastuu työpaikalla tai ylennykseen tähtäävä lisäkouluttautuminen. Työpaikalta löytyy aina se kollega, joka jää ylitöihin ja näin osoittaa sinulle, että sinäkin voit ja sinun pitäisi tehdä enemmän. Ja sinä pyristelet taukoamatta asettamiesi tavoitteiden eteen, yrittäen tyhjentää kunnianhimoista to do -listaasi.

Tutkimus osoittaa kuitenkin, että mielemme vaeltelee 50 % ajasta. Sen seurauksena olemme vähemmän tuottavia, emmekä pysty muodostamaan yhteyttä toisiin. Sen sijaan, jos olet aidosti läsnä ja keskityt juuri senhetkiseen keskusteluun tai tehtävään, et vain näe suorituskykysi parantuvan vaan myös työsi muuttuvan vetovoimaisemmaksi.

Mitä negatiivisia seurauksia siitä on, jos ihminen ajattelee menestyksen ja stressin kulkevan käsi kädessä?

Yli 80 % lääkärikäynneistä johtuu stressistä, mutta uskomme, että menestystä ei ole ilman stressiä. Juomme paljon kahvia ja ylibuukkaamme itsemme. Tämän seurauksena elämme jatkuvassa ”fight or flight” -ylisuoritustilassa ja lopulta poltamme itsemme loppuun. Loppuunpalaminen ja sitoutumisen puute näkyvät kaikissa ammattiryhmissä.

Miten kroonisesti stressaantuneet ihmiset vaikuttavat työkavereihinsa?

Stressi tekee meistä itsekeskeisiä ja vähentää emotionaalista ja sosiaalista älykkyyttä. Hermostumme helposti tai sanomme asioita väärin, emmekä todennäköisesti huomaa, miten muut ympärillämme olevat tuntevat. Meistä tulee vähemmän tehokkaita johtajia ja kollegoja. Tämän seurauksena me sabotoimme tahattomasti suhteitamme työpaikalla. Tutkimus osoittaa vahvan yhteyden johtajien käyttäytymisen ja työntekijöiden sydänsairauksien välillä. Stressiä alaisilleen aiheuttavat pomot ovat kirjaimellisesti vahingollisia sydämelle.

Miten tasapainottaa tavallinen työpäivä, jotta voimme olla sekä tuottavia että luovia?

Ihannetapauksessa päivä sisältää sopivan määrän tiukkaa keskittymistä vaativia toimintoja (esitysten valmistelu, tilastojen tekeminen), mutta myös vähemmän intensiivisyyttä vaativia tehtäviä (tietojen syöttäminen, tiedostojen järjestäminen).

Mitkä ovat kolme vinkkiäsi niille, jotka haluavat menestyä työssään uhraamatta kuitenkaan onnellisuuttaan?

1. Ota vapaata – tulet olemaan luovempi, oivaltavampi ja tunneälykkäämpi.

2. Ole ystävällinen muille – sinulla tulee olemaan hyvät suhteet työntekijöihisi ja työtovereihisi. He ovat lojaaleja sinulle. Sekä sinä että tiimisi tulette tuottavammiksi. Tulet onnellisemmaksi ja terveemmäksi.

3. Ole kiltti itsellesi. Palaudut helpommin ja olet onnellisempi, opit virheistäsi ja nouset takaisin jaloillesi elämässä väistämättä vastaantulevien haasteiden jälkeen.

Emma Seppälä:
• PhD. Stanford University
• The Happiness Track: How to Apply the Science of Happiness to Accelerate Your Success
• Johtaa tutkimuksia niin Stanfordin kuin Yalen yliopistoissa liittyen onnellisuuteen, tunneälyyn, myötätuntoon, ja altruismiin
• Hänen kirjoituksiaan on julkaistu muun muassa Washington Postissa ja New York Timesissa
• Vakiovieras Good Morning America -showssa

Next article