Etusivu » Terveenä työssä » Sähköpyöräalan pioneeri haluaa tasapuolistaa työsuhdesähköpyörien edun
Sponsoroitu

Electrobiken perustaja, Jani Jokinen on perustellusti suomalaisen sähköpyörämarkkinan ja työsuhdepolkupyöräjärjestelmän pioneeri ja keskeinen kehittäjä. Electrobike on alansa ykkönen ja ainoa aito pyöräalan toimija laadukkaan pyöräedun tarjoajana Suomessa. Electrobiken ohella Jokinen on ollut rakentamassa suomalaista työsuhdepolkupyöräjärjestelmää yhteistyössä Pyöräliiton kanssa.

– Perustimme vuonna 2009 sukutilan varastotiloihin Pälkäneelle Scanfour Oy:n ja aloimme valmistuttamaan alihankkijalla itse suunnittelemaamme Boostbike-pyörämerkkiä. Ajankohta osoittautui tuolloin liian aikaiseksi. Pyöräliikkeet eivät pyöriä ostaneet, Jokinen kertoo.

Oman myymäläverkoston avulla kasvuun

– Vuoden 2011 keväällä avasimme oman Electrobike-myymälän Helsinkiin, jotta saimme kanavan sähköpyöriemme myymiseen. Saman vuoden loppukesästä aloitimme myös muiden merkkien maahantuonnin. Vuonna 2017 avasimme pinta-alaltaan pohjoismaiden suurimman sähköpyörien erikoisliikkeen, Electrobike Megastoren, Vantaan Tammistoon. Toisen Electrobike Megastoren avasimme Tampereen Lielahteen keväällä 2020, Jokinen toteaa.

Myynti lähti hyvin kasvuun, ja nykyisin Electrobike on täyden palvelun talo, joka tarjoaa pyörät, huollon, varaosat ja leasingpalvelut sekä täysin automaattisen ja ilmaisen pyöräetuportaalin työsuhde pyörien hallinnoimista varten – kaiken yhdestä paikasta.

Yhteiskunnallinen Yritys -tunnustus

Vuonna 2016 Jokinen oli alkanut jo käydä läpi rahoitusyhtiöitä, jotta löytäisi leasingpyöräidealleen leasingrahoittajan.

– Ensimmäisen leasingrahoitusmyyntisopimuksen allekirjoitin rahoitusyhtiön kanssa 2018 syyskuussa. Samana syksynä esittelin Pyöräliitolle työsuhdepyöräidean ja lähdimme yhdessä ajamaan työsuhdepyörille veroetua. Tammikuussa 2021 työsuhdepyörien veroetu saatiin voimaan.

Näistä ansioista Electrobike on saanut vuonna 2023 ensimmäisenä pyöräalan toimijana Suomalaisen Työn Liitolta Yhteiskunnallinen Yritys -tunnustuksen. Se myönnetään yrityksille, jotka ratkovat liiketoiminnallaan yhteiskunnallisia tai ympäristöongelmia.

Vääristävää veroetua korjaamaan

– Tämän vuoden alussa tein data-analyysiä kahden vuoden myynnistämme. Se paljasti, että veroetu on otettu hyvin käyttöön yrityksissä, joissa on hyväpalkkaisia henkilöitä töissä.

Asiakkaista ei juuri löytynyt matalapalkkaisten alojen yrityksiä.

– Pienipalkkaisten alojen työntekijät eivät hyödy samalla tavoin nykyisestä veroedusta kuin suurempipalkkaisten alojen, koska työsuhdepyöräetu määräytyy työntekijän veroprosentin mukaan. Totesin, että tämähän on epäreilua. Edusta pitäisi saada tasapuolisempi, Jokinen sanoo painokkaasti.

Hän päätti ryhtyä toimeen ja Pyöräliiton kanssa ajamaan asiaan korjausta.

– Kaikille työsuhdepyöräilijöille voisi tarjota tasapuolisen, kotitalousvähennyksen tapaisen veroalennuksen, joka vähennetään suoraan maksettavista veroista. Suomen kansantalous ja ilmasto hyötyisivät varmasti tästä korjausliikkeestä työntekijöiden parantuneen työtehon ja terveyden kautta, kun pyöräilijöiden määrä kasvaisi, Jokinen sanoo.

Hän muistuttaa myös, että EU:n uusi kestävyysraportointidirektiivi CSRD tulee jatkossa vaikuttamaan yritysten lainarahoituksen hintaan. Kaikki pyörällä korvatut autokilometrit vähentävät yrityksen hiilijalanjälkeä, minkä ansiosta yritys voi saada lainarahaa edullisemmilla ehdoilla.

Suomen ensimmäinen automatiosoitu pyöräetupalvelu

Next article