Etusivu » Terveenä työssä » Työsuhdepyörä nostaa arkiliikunnan määrää selvästi
Työhyvinvointi

Työsuhdepyörä nostaa arkiliikunnan määrää selvästi

Sähköpyörän hankkineista 40 prosenttia on lisännyt pyöräilyä myös talviaikaan ja tavallisetkin työsuhdepyörät ovat liikenteessä viidenneksen aiempaa enemmän. Kuva: Getty Images

Vuoden 2022 lopussa työsuhdepyöriä oli 38 000, mikä oli kolme kertaa edellisvuotta suurempi. Tämän vuoden lopussa työsuhdepyöriä on Pyöräliiton arvion mukaan 80 000. Työsuhdepyörän hankkineet ovat vähentäneet autoilua ja he pyöräilevät merkittävän osan kulkemisistaan myös vapaa-ajalla.

Pyöräliiton tuoreimmassa tutkimuksessa selvisi, että sähköpyörän hankkineista 60 prosenttia ja tavallisen pyörän ostaneista 40 prosenttia on lisännyt pyöräilyä lumettomana aikana.

Sähköpyörän hankkineista 40 prosenttia on lisännyt pyöräilyä myös talviaikaan ja tavallisetkin työsuhdepyörät ovat liikenteessä viidenneksen aiempaa enemmän.

– Vaikka pitkäaikaistutkimuksia pyöräedun terveysvaikutuksista ei vielä ole, niin kyllä arkiliikunnan lisäys vaikuttaa aina hyvinvointiin positiivisesti, hymyilee Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen.

Kulkemisen ohella uusi pyörä on muuttanut myös monen asennetta pyöräilyyn.

– Ihmiset kertovat huomanneensa, että pyöräily onkin kivaa ja he pyöräilevät nyt viikossa enemmän kuin tavallisesti vuodessa! Tällaisia kommentteja on hieno kuulla, Koistinen sanoo.

Pyöräetu on kannattava kaikille osapuolille

Pyöräetu mahdollistaa korkealaatuisen pyörän hankkimisen eikä uuteen hallitusohjelmaan ole kirjattu etua koskevia verotuksellisia muutoksia.

– Edun euromääräinen arvo voi olla haastava hahmottaa, koska se riippuu siitä, ostaako työnantaja pyörän vai tuleeko se pyöräfirman kautta. Tämä vaikuttaa myös maksukauden pituuteen. Lisäksi edun määrä riippuu työntekijän tuloveroprosentista, Koistinen kertoo.

Eurojen lisäksi ennen hankintaa on hyvä selvittää työnantajan ja pyöräfirman sopimat ehdot, koska etuuden maksuaika on yleensä kahdesta neljään vuotta. Edunsaaja siis sitoutuu ehtoihin ja esimerkiksi vakuutuksiin, joihin ei ole itse voinut vaikuttaa. Kotivakuutus ei nimittäin kata työsuhdepyörää.

– Tulevat vuodet kertovat, kasvaako työsuhdepyörien suosio jatkossakin. Nyt jo näemme, että pyöräedusta on tulossa ”jokaisen työntekijän etu” kuten lounassetelistä aikoinaan. Arkiliikunnan näkökulmasta pyöräetua parempaa on vaikea edes kuvitella, Koistinen summaa.

Kiinnostaisiko Suomen suurin ja suosituin pyöräetu?

Next article