Skip to main content
Etusivu » Yritystoiminta » 4 haastetta, joihin pienet yritykset törmäävät markkinoinnissa (ja miten välttyä niiltä)
Markkinointi

4 haastetta, joihin pienet yritykset törmäävät markkinoinnissa (ja miten välttyä niiltä)

Yrityksen markkinoinnin haasteet
Yrityksen markkinoinnin haasteet
Kuva: Unsplash

Pienten yritysten suurimmat haasteet markkinoinnissa kulminoituvat resurssien rajallisuuteen. Markkinointitiimit ovat pienempiä, budjetit rajallisempia, ja joko tarvittavaa osaamista ei löydy talon sisältä tai rahoja sen ostamiseen ulkopuoliselta tarjoajalta. Tietoisuus yrityksestä ja sen tuotteista voi aluksi olla hyvinkin vähäistä, joten tarve markkinoinnille on suuri.

Forbes listasi yleisimmät markkinoinnin sudenkuopat, joihin pienet yritykset ajautuvat – ja kuinka niiltä voi välttyä.

1. Liian paljon liian monelle

Monissa pienissä yrityksissä yritetään tehdä kaikkea – huonoin tuloksin. Kun tehdään vähän kaikkea sieltä täältä, voi seurauksena olla se, ettei mitään tehdä kunnolla.

Jos yrityksessä yksi ihminen vastaa markkinoinnista, on hyvä laatia suunnitelma tärkeimmistä asioista, joihin markkinoinnissa halutaan panostaa. Muuten työmäärä voi paisua liian suureksi, kun tehtävälistalla on muun muassa viikoittaisen uutiskirjeen tuottaminen, asiantuntijablogin kirjoittaminen ja kaikkien sosiaalisten median kanavien päivittäminen. Kun tarjottimella on liian paljon asioita kerrallaan, voi yrityksen ydinbisnekseen keskittyminen jäädä takavasemmalle ja pahimmassa tapauksessa itse tuotteen tai palvelun laatu kärsii.

2. Kadotetaan uskolliset asiakkaat

Asiakassuhteiden vahvistaminen on tärkeää kaiken kokoisille yrityksille, mutta asia korostuu pienempien yritysten kohdalla. Moni pieni yritys ei välttämättä tiedä, ketkä ovat sen arvokkaimpia asiakkaita tai resursseja asiakassuhteiden vahvistamiseen ei ole.

Siirtyminen aktiiviseen ja suunnitelmalliseen asiakkuuksien hoitoon on mahdollista. Palkkaamalla lisää henkilöstöä, tai panostamalla asiakassuhteiden hallintaa helpottavaan CRM-järjestelmään voidaan helpottaa asiakassuhteiden hallintaa ja löytää nykyisiä avainasiakkaita ja potentiaalisia kasvun paikkoja.

3. Uusien asiakkaiden hankkimisen vaikeus

Koska pienen yrityksen brändi ei välttämättä ole vielä kovin tunnettu, voi uusien asiakkaiden löytäminen olla haastavaa. Resurssien ollessa rajallisia, ei kannata yrittää tarjota kaikkea kaikille, vaan keskittyä omien vahvuuksien ja ydinkohderyhmän tunnistamiseen.

Yrityksen tulisikin aloittaa selvittämällä, millainen on ihanne asiakas. Tässä voi hyödyntää työkaluna esimerkiksi ostajapersoonien rakentamista.

4. Liidien tuottaminen

Markkinoinnin yksi tärkeimmistä tehtävistä on hankkia liidejä myynnille. Valitettavasti vain 10 % markkinoijista kokee myynninedistämiskampanjansa tehokkaiksi.

Jokaisen yrityksen tulisi ymmärtää, että yrityksen kotisivut ovat tärkein paikka tavoittaa potentiaalinen asiakas. Tästä syystä yrityksen nettisivut pitää olla kunnossa, ja niiden tulee houkutella asiakas toimimaan muun muassa erilaisin call-to-actionein.

Next article