Etusivu » Yritystoiminta » ”Hallinnollisen taakan keventymistä ei ole nähty vielä koskaan” – Haastattelussa taloushallinnon johtava asiantuntija Janne Fredman
Taloushallinto

”Hallinnollisen taakan keventymistä ei ole nähty vielä koskaan” – Haastattelussa taloushallinnon johtava asiantuntija Janne Fredman

taloushallinto-korona-janne-fredman
taloushallinto-korona-janne-fredman
Kuvat: Pexels ja Taloushallintoliitto / Kari Kuukka

Miten korona on vaikuttanut taloushallinnossa?

– Akuutit kiireet ovat lisääntyneet ja nyt on myös tilinpäätösten aika. Asiakkaat tarvitsevat neuvoja työsuhdeasioissa ja lomautusten järjestämisessä. Monilla on myös akuutti kassakriisi. Heitä tilitoimistot auttavat tukien hakemisessa tekemällä tarvittavat liiteraportit. Usein asiakkaat ovat tuttuja, jopa ystäviä, eikä ole helppoa nähdä toisten hätää. Samalla pitää myös olla tarkkana omassa luotonvalvonnassa.

Mitkä ovat suurimmat käynnissä olevat muutokset taloushallinnossa?

– Yritysten hallinnollisen taakan keventymisestä kyllä aina puhutaan, mutta sitä ei ole nähty vielä koskaan. Maahantuonnin arvonlisäverokäsittelyn muutos, tietosuoja-asetus, EU:n uusi verkkolaskulaki, tulorekisteri ja kaiken lisäksi vuoden 2020 lopussa Katso-valtuutus veroilmoitusten jättämisessä päättyy ja siirrytään käyttämään Suomi.fi-tunnuksia. Kovilla siis ollaan.

Kannattaako taloushallinto ulkoistaa?

– Pienissä yrityksissä taloushallinto on yleensä ulkoistettu alusta alkaen, mutta nyt suuremmatkin yhtiöt siirtyvät käyttämään tilitoimistoja esimerkiksi oman kirjanpitäjän jäädessä eläkkeelle. Taloushallinnon kenttä ja julkishallinnon sääntely ovat yhä monimutkaisempia kokonaisuuksia. Muutoksissa on haastavaa pysyä mukana, jos ei ole resursseja ylläpitää omaa osaamista.

Miten löytää sopiva tilitoimisto yhteistyökumppaniksi?

1. Kysy kavereiltasi kokemuksia tilitoimistoista, joilla on oman alasi erikoisosaamista. Aina on myös syytä tavata kasvotusten, jotta näkee, kohtaavatko ajatukset tilitoimiston ihmisten kanssa.

2. Mieti valmiiksi, miten kerrot tilitoimistolle oman liiketoimintasi tulevaisuuden suunnitelmista. Onko tarkoituksena itsesi työllistäminen vai nopea kasvu? Aiotko laajentaa ulkomaille? Onko mielessä franchising-ketjun pystyttäminen?

3. Lisäksi tapaamisessa on tärkeää käydä selkeästi läpi nykytilanne eli volyymit, osto- ja myyntilaskut, palkanlaskennan määrä ja toimialasi erityiskysymykset. Näillä suuntaviivoilla hinnoittelu saadaan järkeväksi.

Mistä tietää, että on valinnut hyvän kumppanin?

– Minimitasolla lakisääteiset velvoitteet hoituvat oikein ja asianmukaisesti. Kakkostasolla ollaan silloin, kun saat haastavissa tilanteissa pyynnöstä tilitoimistoltasi oikeita neuvoja ja ratkaisuehdotuksia. Sitten kun tilitoimisto neuvoo sinua pyytämättä, kertoo havainnoistaan ja antaa oikeita ratkaisuja esimerkiksi verotuksessa, tiedät olevasi kolmostasolla.

Next article