EPSI Rating Finlandin huhtikuussa 2019 tekemän henkilöliikenteen toimialamittauksen mukaan suomalaiset ovat tyytyväisimpiä raitiovaunuilla ja takseilla matkustamiseen.

"Matkustusmukavuus sekä matkustamisen helppous nostivat taksit asiakastyytyväisyyden kärkeen."

– Liikennepalvelulain muutos oli revoluutio, olisimme toivoneet ennemmin evoluutiota. Millaisia muutoksia lakiin tulisi tehdä, jotta varmistaisimme asiakaspalvelutason ja saatavuuden, jotta pystymme tuottamaan luotettavaa ja laadukasta peruspalvelua koko maassa. Siinä on kysymys tulevalle hallitukselle, sanoo Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen.

Käytännön ongelma haja-asutusalueilla ja pienissä kunnissa on esimerkiksi päivystyksen järjestäminen.

– Taksiyritykset ovat pääsääntöisesti pieniä, yrittäjä ja auto, ja ennen ne pystyivät jakamaan päivystysvuorot hyvin keskenään, mutta Kilpailuviraston mukaan päivystyksistä sopiminen tarkoittaa kartellia. Ennen satunnainen matkailija sai kyydin myös yöllä, nyt kaikki kuljettajat jäävät nukkumaan, Koskinen jatkaa.

Taksiala on vahvasti järjestäytynyt, autokannasta lähes 75 prosenttia kuuluu Taksiliittoon. Kuljettajille on tarjolla koulutusta ja materiaaleja, yrittäjille lakineuvontaa ja ohjeita kilpailutuksiin osallistumiseen.

Järjestäytyminen antaa taksialalle painoarvoa. Se myös helpottaa yhteiskunnan ja kuluttajien vaatimuksien selvittämisessä ja niihin vastaamisessa.