Alan pioneeri Joonas Ahola kertoo, miten kankeista verkkolomakkeista ja sähköpostiliikenteestä siirrytään onnistuneesti myyntilukuja nostaviin automatisoituihin varauskäytäntöihin.

 

1. Valitse teknologia viisaasti

Digitaalisessa myynnissä prosessi ei henkilöidy myyjään, vaan puhtaasti organisaation tuotteeseen. Online-myynnin perusta on viisas teknologia, joka mahdollistaa integraation asiakaskäyttöliittymiin ja varausmoottoreihin. Asiakkaan on nähtävä hinta ja saatavuus etukäteen verkkosivustolla, mikä edellyttää hotellin teknologialta kykyä keskustella taustajärjestelmien, kuten saatavuuden ilmoittavan catering-järjestelmän kanssa. Useimmiten online-myyntiin siirtyminen edellyttää uusien järjestelmien käyttöönottoa. Manuaalisen työn automatisointi vähentää henkilökunnan työmäärää, nopeuttaa varausprosessia, parantaa asiakaskokemusta ja tuo euroja viivan alle.

 

2. Sisäiset prosessit kuntoon

Digitalisoi kokousvarauskäytännöt pienin askelin. Mitään ei tapahdu yhdessä yössä, uuden varausjärjestelmän käyttöönotto edellyttää paitsi henkilöstön kouluttamista myös asiakkaiden opastusta sekä tietenkin myyntiä ja markkinointia. Aloita online-myynti tiloista, joissa on vähiten neliöitä. Tällöin harjoittelun piikkiin menevät mahdolliset epäonnistumiset ja niiden aiheuttamat tappiot minimoidaan. Kun pienimpien tilojen digimyynti rullaa, laajenna käytäntö koko palvelutarjontaan.

 

3. Analysoi ja hyödynnä dataa

Digitaalisen kokousvarausjärjestelmän numeerisia hyötyjä voidaan arvioida vain, jos niille on vertauskohde. Yrityksen tulisi siis ymmärtää ja analysoida statistiikkaa jo ennen online-myyntiin siirtymistä.