Etusivu » Digitalisaatio » Ite wikin co-founder Johannes Puro: “Hypetermeistä mallintamiseen”
Digitalisaation hyödyntäminen

Ite wikin co-founder Johannes Puro: ”Hypetermeistä mallintamiseen”

Kuva: Teemu Tuunainen

Lähes jokaisessa yrityksessä pyritään jäsentämään digitalisaation merkitystä omalle toiminnalle. Haasteena on erilaisten vaihtoehtoisten kehityspolkujen paljous, jokaisen vaihtoehdon tarjotessa omat etunsa, riskinsä ja lopputulemansa. Siksi digitaalisen transformaation täytyy perustua kykyyn arvioida vaihtoehtoja. Bisneskriittiset päätökset ovat liian tärkeitä ulkoistettavaksi konsulttitalolle, jolla sattuu olemaan uskottavin myyntimies tai iskevimmät hypetermit.

Ite wiki tukee yrityksiä liiketoiminnan digitalisaatiossa tarjoamalla mallin, jonka pohjalta jo yli 1000 ohjelmistoyritystä on jäsentänyt yli 4 000 digitalisaatio-referenssitoteutusta avoimeen wikiimme. Se toimii loistavana liiketoiminnan kehityshankkeiden ideapankkina eri toimialoilla toimiville yrityksille.

Kun mallin hahmottaa, sitä voi hyödyntää liiketoimintahaasteissa kuin karttaa vieraassa kaupungissa. Jos katsomme alueen ilmakuvaa, näemme aivan liikaa värejä ja kohinaa ymmärtääksemme tätä rasterimuotoista dataa. Mutta kun kartantekijä yleistää alueen tiet ja maamerkit luettavaksi karttavisualisoinniksi, pystymme luovimaan perille.

Liiketoiminnan digitalisaation malli esittelee viisi ulottuvuutta, joiden avulla mikä tahansa liiketoiminnan kehityshanke voidaan mallintaa. Nämä ulottuvuudet ovat liiketoimintaprosessit, it-erikoisosaamisalueet, teknologiat, toimialakokemus sekä lisäarvon välitystapa. Tällä palstatilalla on mahdotonta avata mallia kattavasti, mutta on tärkeää hahmottaa, että yhdelläkin hypetermillä myyty digitalisaatiohanke sisältää aina kaikki viisi ulottuvuutta.

Olen hyödyntänyt joukkueurheilua esimerkkinä mallin avaamisessa. Esimerkiksi potkaiseminen ja harhauttaminen ovat jalkapalloilijan keskeisiä erikoisosaamisia. Kun Lionel Messi soveltaa näihin vasemman ulkosyrjän harhautus- ja sisäsyrjän laukaisutekniikkaa, syntyy hyökkäysprosessia edistäviä tilanteita. Toisella “toimialalla”, jenkkifutiksessa, potkaisemisen osaaminen on yhtä lailla keskeisessä roolissa, mutta ilmapotkutekniikka tukee puolustuksen prosessia siinä missä kenttäpotkutekniikka tuottaa maaleja edistäen hyökkäyksiä. 

Kuten potkaisemisen osaaminen molemmissa jalkapallopeleissä, on analytiikkaosaaminen tärkeää erilaisissa digitalisaatiohankkeissa. Kun sitä hyödynnetään IoT-antureiden avulla teollisuuden toimialalla, päästään ennakoimaan kalliita tuotantokatkoksia laatuprosesseja parantaen. Jos analytiikkaosaamista taas sovelletaan webkehityksen osaamiseen ja esimerkiksi WordPressin ja Google Analyticsin teknologioihin, voidaan luoda mitattavia verkkopalveluja, jotka tukevat myynnin prosesseja.

Miksi kohkaan yrityksille digitalisaation mallintamisesta? Siksi, että historia toistaa itseään yhä nopeammin. Forbesin Fortune 500 Yhdysvaltain menestyneimpien yritysten listalla lähes yhdeksän kymmenestä yrityksestä, jotka pääsivät listalle vielä vuonna 1955, oli pudonnut, kuollut pois tai ostettu markkinoilta vuoden 2017 painoksessa. Yritykset kuten American Motors, Brown Shoe ja Collins Radio ovat tehneet tilaa Amazonille, eBaylle ja Netflixille.

Jos aika 50-luvulta 2010-luvulle onkin pitkä, niin nyt maailman muutosnopeus on kiihtynyt. Puhelimella kesti 75 vuotta tavoittaa 50 miljoonaa käyttäjää, internetillä vain neljä. Angry Birds keräsi saman käyttäjämäärän 35 päivässä, Pokemon Go yhdeksässätoista. Matka vuodesta 2019 vuoteen 2025 voi olla lyhyempi kuin Elviksen suuruuden ajoista Robin Packalenin päiviin. Ymmärrän, että jokainen yritys ei voi olla yksisarvinen, mutta Forbesin listalla esiintyvää vahdinvaihtoa tapahtuu pienemmässä kaavassa eri toimialoilla jatkuvasti.

Kun digitalisaation kanssa lähdetään liikkeelle, jätetään hypetermit omaan arvoonsa. Siirrytään mieluummin digitalisaation mallintamiseen ja kehittämään liiketoimintaa ymmärrykseen perustuen. Vaikka sitten silmät aukaisevien esimerkkitoteutusten – taikka urheilun avulla.

Kirjoittaja Johannes Puro on ite wikin co-founder ja päätoimittaja.

Next article