Etusivu » Kokoukset ja yritystapahtumat » Tapahtuma-ala kasvavana liiketoimintana kansainvälisesti ja Suomessa
Kasvu ja kansainvälistyminen

Tapahtuma-ala kasvavana liiketoimintana kansainvälisesti ja Suomessa

Kuva: Getty Images

Maamme vahva tiedeosaaminen, toimiva infrastruktuuri sekä puoleensavetävä, puhdas luonto ovat eräitä tekijöitä, joilla pärjäämme hyvin kansainvälisissä hakuprosesseissa.

Suomella on maana uutuusarvoa. Uutuusarvolla puolestaan on merkitystä silloin, kun mahdollinen osallistuja miettii lähteäkö kongressiin vai ei. Ja vaikka emme ole maantieteellisesti keskiössä, tänne on hyvien lentoyhteyksien ansiosta helppo tulla.

Tärkeä valttimme on kauaksi kiirinyt maine maamme vahvasta osaamisesta kongressien ja tapahtumien järjestäjänä. Sopimukset ja aikataulut pitävät, palvelu on ystävällistä ja kielitaitomme on hyvä. Suomi pärjääkin kongressimaana erinomaisesti kansainvälisessä vertailussa. UIA:n (Union of International Associations) vuosittaisessa rankingissa Suomi on sitkeästi pysynyt sijan 20. tuntumassa, kun mittarina on järjestettyjen kansainvälisten kongressien määrä. Viimeisimmässä eli vuoden 2016 UIA:n tilaistossa Suomi oli paras pohjoismaa.

Kansainvälisillä kongresseilla ja yritystapahtumilla on Suomen maakuvalle ja imagolle erittäin suuri merkitys.

Tieteellisissä kongresseissa tiede- ja yritysmaailma kohtaavat toisensa. Tämä on tärkeää eri alojen törmäyttämistä, jolla lisätään maamme positiivista näkyvyyttä maailman medioissa ja herätetään mielenkiintoa Suomea kohtaan sekä matkailu- että investointikohteena. Suomessa on hyvin monen alan huippuosaamista ja sen vieminen maailmalle tapahtuu parhaiten silloin, kun kongressi järjestetään Suomessa. Lisäksi tiedetään, että kokouksiin ja kongresseihin saapuvat vieraat jättävät maahamme keskimäärin viisi kertaa enemmän rahaa kuin keskiverto turisti. Kokousten ja kongressien järjestäminen on tässäkin mielessä kannattavaa. Kuluttamalla suomalaisia palveluita kongressivieraat työllistävät suomalaisia. Kokous- ja kongressimatkailu on siis tärkeä osa Suomen ulkomaankauppaa.

Kongressit ja tapahtumat ovat mielenkiintoinen ala, sillä ne hyödyttävät laaja-alaisesti useita eri toimijoita. Kongressi- ja tapahtuma-alan palveluntarjoajilta odotetaan innovatiivisuutta ja muuntautumiskykyä. Tähän pystytään vastaamaan ainoastaan palveluntarjoajien ammattitaidolla ja ketteryydellä. Myös nopeasti kehittyvä teknologia haastaa alan palveluntarjoajat aktiivisesti päivittämään tarjontaansa kilpailukykynsä säilyttämiseksi kansainvälisessä vertailussa. Digitaalisuus osana kongresseja ja tapahtumia voi nostaa tapahtuman profiilia, parantaa sisältöä sekä alentaa tapahtuman kustannuksia painokustannuksissa säästämällä.

Kansainvälisillä kongresseilla ja yritystapahtumilla on Suomen maakuvalle ja imagolle erittäin suuri merkitys. Tutkimuksen mukaan valtaosa kongressikävijöistä kertoo matkustavansa maahamme myöhemmin uudelleen esimerkiksi perheensä kanssa lomalle. Kun kongressivieraat edustavat usein kymmeniä eri kansallisuuksia, leviää viesti positiivisesta kokemuksesta laajalle. Kongressivieraat haluavat matkallaan nähdä muutakin kuin vain kongressikeskuksen ja hotellin. Kohdemaassa halutaan kokea elämyksiä, jotka jäävät mieleen, ja joista kerrotaan omassa kotimaassa. Ihmisten välinen kohtaaminen koetaan edelleen yhtenä tärkeimmistä syistä osallistua kongressiin.

Kirjoittaja Mervi Toivonen on Manager, Global Sales and Business Events.

Next article