Etusivu » Kaupan alan tulevaisuus » Kaupan vuosi 2019: Uusia askelia asiakkaan hyväksi
Kaupan alan tulevaisuus

Kaupan vuosi 2019: Uusia askelia asiakkaan hyväksi

Mari Kiviniemi
Mari Kiviniemi
Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi. Kuva: Kaupan liitto/ Lauri Eriksson

Moni samanaikainen trendi vaatii kauppaa muuttumaan entistä asiakaslähtöisemmäksi, ympäristötietoisemmaksi ja digitalisoidummaksi. Globaalin ja paikallisen toimivaa liittoa unohtamatta. Näin Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi kuvailee alkaneen vuoden trendejä.

Ennen kuin asiakas päätyy ostoksille, hän etsii kännykästään tietoa tuotteista ja tarjouksista. Tutut ostospaikat myös lähettävät tietoa hänelle suoraan. Tämä on mahdollista, koska kauppa kerää yhä enemmän dataa asiakkaistaan ja kulutustottumuksista.

– Kansainvälisen ja kotimaisen kilpailun puristuksessa asiakas on todella tunnettava. Datalähtöisyys onkin merkittävä kaupan trendi tänä vuonna, Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi toteaa.

Lue myös: Tulevaisuuden digitaalisten palvelujen trendejä

Asiakaspalvelussa mobiililaitteita ei voi enää sivuuttaa. Puhelimella ostetaan ja etenkin etsitään tietoa, keskustellaan ja käytetään tarjouksia.

– Hyvin toimivista mobiilisovelluksista on tullut Yhdysvalloissa kilpailuvaltti myös kivijalkamaailmassa, ja appsit ovat tulossa meillekin. Näin kauppa ja palveluntarjoajat saavat uusia kilpailuvaltteja – mutta samalla pienen erikoiskaupan tuska voi lisääntyä: miten kehittää pienillä resursseilla kaikkia eri kanavia.

Pelisäännöt tarpeen

Kaupan alalla panostus yhteiskuntavastuuseen on vahvaa.

– Suomessa kauppa on kierrätystalouden keskeinen toimija ja tiiviisti mukana ilmastonmuutoksen torjunnassa. Kauppa työllistää paljon nuoria ja maahanmuuttajia, on Suomen suurin veronmaksaja ja investoijana yksi suurimmista. Näin kauppiaat ovat luomassa yhteistä hyvinvointia.

Teknologian hyödyntäjänä kauppa on jo edelläkävijä esimerkiksi logistiikassa, maksuvälineissä ja asiakastiedon hyödyntämisessä.

Globaalien haasteiden ratkominen on alalla arkipäivää. Suomalaisen kaupan tulevaisuutta kun määrittää pitkälti se, miten pärjäämme kisassa globaalien suuryritysten kanssa digitalisoituvassa maailmassa. 

 – Teknologian hyödyntäjänä kauppa on jo edelläkävijä esimerkiksi logistiikassa, maksuvälineissä ja asiakastiedon hyödyntämisessä.

Mutta yhteisissä pelisäännöissä on vielä kehittämistä. Esimerkiksi kiinalaiset verkkokaupat saavat kilpailuetua, kun niiden postikuluja subventoidaan kansainvälisen postisopimuksen nojalla. Lisäksi ulkomainen etäkauppa tuottaa meille pakkausjätettä, jonka kustannuksiin se ei osallistu. Tämäkin epäkohta pitää korjata.

Koulutuksella tulevaisuutta

Kaupan kilpailukyky nousee Kiviniemen mukaan myös purkamalla yrittäjiä rasittavaa turhaa sääntelyä. 

– Keskeistä on esimerkiksi monopolien purkaminen sekä lääkekaupan sääntelyn uudistaminen vastuullista kilpailua lisäten ja asiakkaan edun mukaisesti. Samoin alkoholisääntelyn uudistuksia on jatkettava.

Tärkeäksi kilpailukyvyn edellytykseksi Kiviniemi nostaa myös entistä suuremman panostamisen kaupan ja palvelualojen koulutukseen sekä tutkimukseen ja tuotekehitykseen.

– Yrittäjäasennetta, ketteryyttä ja uuden oppimista tarvitaan jatkossa yhä enemmän, alalla kuin alalla.

Next article