Etusivu » Logistiikka » Logistiikkakumppanin valinta on arvokysymys
Kansainvälinen logistiikka

Logistiikkakumppanin valinta on arvokysymys

musehtoihin ja maineeseen. – Vastuullisuus ja kestävä kehitys ovat avainasemassa logistiikkakumppania valittaessa, Petri Laitinen muistuttaa. Kuva: Palta

Logistiikan ja toimitusketjujen hallinta on merkittävä tekijä kaupan alan ja teollisuuden kilpailukyvyssä.

– Teollisuus ja kauppa ostivat vuonna 2022 Suomessa logistiikkapalveluita arviolta noin 15 miljardilla eurolla. Itse tuotetun logistiikan ja pääomakustannusten yhteenlaskettu arvo oli 20,4 miljardia euroa. Logistiikkapalveluiden ulkoistaminen on ottanut suuria harppauksia eteenpäin. Perinteisten huolinnan ja kuljetusten lisäksi myös varastoinnin ja logistiikan tietojärjestelmien ulkoistaminen on yleistynyt, kertoo Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliiton toimitusjohtaja Petri Laitinen, joka on myös Palvelualojen työnantajat PALTAn liikenne- ja logistiikkajohtaja.

Asiakkaat odottavat logistiikkayrityksiltä erityisesti joustavuutta ja skaalautuvuutta. Vaihteleviin tilantarpeisiin ja kysyntäpiikkeihin vastaavat moniasiakasvarastot, jotka parantavat tilojen käyttöastetta ja lisäävät kustannustehokkuutta. Digitalisaatio parantaa logistiikkapalvelujen tehokkuutta ja asiakaskunnalle tuotettavaa hyötyä entisestään.

Vastuullisuuden tulee ulottua koko toimitusketjuun

Logistiikkakumppanin valintaprosessissa on syytä kiinnittää huomiota useisiin tekijöihin kuten kokemukseen, asiantuntemukseen, referensseihin, resursseihin, sopimusehtoihin ja maineeseen.

– Vastuullisuus ja kestävä kehitys ovat avainasemassa logistiikkakumppania valittaessa. On tärkeää kiinnittää huomiota koko toimitusketjuun ja sopimuksiin, sillä logistiikka muodostuu pitkistäkin alihankintaketjuista. Ympäristö- ja ilmastotavoitteiden saavuttaminen, lainsäädännön, työehtojen sekä muiden ESG-sääntöjen noudattaminen on olennaista. Toiminnan tulee olla läpinäkyvää ja kestää kriittistä tarkastelua, muistuttaa Laitinen.

Tärkeintä logistiikkapalveluiden ulkoistamisessa on kuitenkin lähteä tilaajayrityksen omista tarpeista.

– Kumppaniksi kannattaa valita yritys, jonka arvot, kulttuuri ja toimintatapa vastaavat omia. On tärkeää ymmärtää omat tarpeet ja tavoitteet – sekä kertoa niistä logistiikkayritykselle, Laitinen summaa.

Next article