Työhyvinvoinnin ja työssä jaksamisen tueksi kehitetty liikuntavalmennus ja mobiilisovellus kannustavat sohvan pohjalta liikkeelle ja antavat yksilöllisiä ohjeita terveellisten elämäntapojen tueksi.

Filosofian tohtori ja työhyvinvointiasiantuntija Oili Kettunen sanoo, että nykyisen kaltaisessa kiireyhteiskunnassa hyvä fyysisen kunto vaikuttaa merkittävästi sekä työkykyyn että työntekijöiden henkiseen hyvinvointiin.

– Väitöskirjatutkimuksessani kävi ilmi, että hyväkuntoisilla on matalampi stressitaso huonokuntoisiin verrattuna. Liikunta alentaa stressitasoa ja se vaikutti erityisen positiivisesti kaikkein stressaantuneimpien tutkimusryhmään.

Kettusen väitöskirjatutkimuksen interventioon osallistui reilut 300 henkilöä, joille järjestettiin muun muassa valmennusta sekä ohjattua ryhmäliikuntaa. Liikuntaryhmään kuuluneet työntekijät lisäsivät vuoden mittaisen tutkimuksen aikana selvästi liikunta-aktiivisuuttaan. Lähtötilanteeseen verrattuna he alkoivat liikkua keskimäärin tunnin enemmän per viikko. Samalla heidän fyysinen kuntonsa ja työkykynsä paranivat, stressioireet vähenivät ja henkiset voimavarat lisääntyivät.

– Nykyisessä dieetti- ja nettivalmennusviidakossa ihmiset eivät enää tiedä, mihin luottaa. He tarvitsevat henkilökohtaista ja yksilöllistä neuvontaa sekä motivoivia ohjeita, jotka kannustavat tekemään hyviä päivittäisiä tekoja terveyden eteen.

 

Ennaltaehkäisyä jälkihoidon sijaan

Terveyttä edistävä toiminta on työnantajille lakisääteistä, mutta Oili Kettusen mukaan lakisääteisellä minimisatsauksella saadaan usein myös minimaalisia tuloksia. Sairauspoissaoloista ja pahimmassa tapauksessa työntekijöiden ennenaikaisista eläköitymisistä aiheutuvat kulut ovat työnantajille huomattavan kalliita. Siihen verrattuna työterveyttä ja -kykyä edistävä toiminta on varsin edullista.

Kettusen väitöskirjatutkimus todisti, että asiantuntijoiden suunnittelema ja toteuttama liikunnallinen valmennus on tuloksellista.

– Pysyviä tuloksia saavutetaan vain pitkäjänteisyydellä. Työhyvinvoinnin eteen tehtävien toimenpiteiden tulee olla riittävän pitkäkestoisia, suunnitelmallisia ja tavoitteellisia, jotta ne tuottavat tulosta ja aikaansaavat muutoksia ihmisten elintavoissa. Yksittäisen tyky-päivien sijasta järkevämpää on satsata toimintaan, joka ylläpitää hyvää työkykyä ympäri vuoden, Kettunen painottaa.

Kettusen väitöskirjatutkimuksen pohjalta on kehitetty mobiilisovellus, joka on nykypäivän ratkaisu työn ja arjen ajallisiin haasteisiin. Mobiilipalvelun avulla henkilökohtaista liikuntaohjeistusta voidaan tarjota kustannustehokkaasti ajasta ja paikasta riippumatta. Se mahdollistaa myös kehityksen seurannan tavoitteiden suuntaisesti.

– Monet tarvitsevat jatkuvaa tukea ja apua elämäntapamuutoksensa tueksi. Mobiilisovelluksessa tuki on yhtä lähellä kuin oma puhelin. Siitä on tullut käyttäjiltä paljon hyvää palautetta, Kettunen toteaa.