Etusivu » Ulkoistaminen » Kasvuyrityksen kansainvälistyessä taloushallinto on huomioitava uudella tavalla
Sponsoroitu
Kaupallinen yhteistyö:
avatar

Terhi Kilpeläinen

Senior Customer Success Manager, Staria Oyj

Kansainvälistyvät yritykset päätyvät kasvukiitonsa keskellä käyttämään taloushallintonsa järjestämisessä useita paikallisesti toimivia tilitoimistoja. Tällä aluksi nopealta tuntuvalla toimintamallilla on kääntöpuolensa.

Useiden eri paikallisten tilitoimistojen kanssa asiointi tuo tullessaan kommunikaatio-ongelmia, prosessien eritahtisuutta sekä hidasta ja laadultaan vaihtelevaa raportointia. Tämän vuoksi taloushallinto on monesti kankeaa ja resursseja kuluttavaa.

– Monien tilitoimistokumppanien kanssa toimiminen vaatii yleensä resurssien lisäämistä yrityksen omalle talousosastolle, jotta kumppanien koordinointi, ohjeistaminen ja kouluttaminen onnistuvat, kertoo Terhi Kilpeläinen, Senior Customer Success Manager Staria Oyj:stä.

Asiakas saa oman, nimetyn tiimin, jonka kautta asiat hoidetaan keskitetysti asiakkaan kaikkien kansainvälisten yhtiöiden osalta.

Starian ONE STOP® -talouspalvelukonsepti on suunniteltu auttamaan kansainvälisesti toimivia kasvuyrityksiä aina viranomaisraportoinneista yhdenmukaisiin tilinpäätösten laatimisperiaatteisiin. Konsepti mahdollistaa konsolidoidun ja reaaliaikaisen läpinäkyvyyden kansainvälisen konsernin tytäryhtiöihin.

Hurjassa kasvukiidossa oleva Wolt käyttää Starian ONE STOP® -palveluita jo 15 eri maassa. Woltin CFO Henna Mäkinen kertoo, että Woltin kasvuvauhdissa vaaditaan nopeisiin liikkeisiin soveltuvaa taloushallinnon ja liiketoiminnan ohjausjärjestelmää. He vievät kaikki uudet maayhtiönsä nykyisten tapaan NetSuiten alle Starian toimiessa Woltin lokalisointikumppanina.

Kilpeläinen kertoo, että talouspalveluiden ulkoistaminen lähtee liikkeelle asiakkaan tarpeiden kartoituksesta ja toimintatapojen läpikäymisestä. Tämän jälkeen prosessit optimoidaan mahdollisimman yksinkertaisiksi ja automatisoidaan hyödyntäen digitaalisia palveluita, ohjelmistorobotiikkaa ja tekoälyä sekä Starian ”best practice” -käytäntöjä.

– Asiakas saa oman, nimetyn tiimin, jonka kautta asiat hoidetaan keskitetysti asiakkaan kaikkien kansainvälisten yhtiöiden osalta. ONE STOP® -talouspalvelulla ei ole maantieteellisiä rajoja, vaan laajennamme palvelua maailmanlaajuisesti asiakkaiden tarpeiden mukaan.

Next article