Etusivu » Kasvu ja kansainvälistyminen » Saksan markkinoilla mahdollisuus jättipottiin
Sponsoroitu

Saksassa on nyt imua suomalaiselle osaamiselle. Saksalais-Suomalaisen Kauppakamarin toimitusjohtajan Jan Fellerin mukaan nyt on erinomainen hetki kansainvälistymiseen, mutta haasteisiinkin on hyvä varautua.

Saksassa korona hätisti ihmiset koteihin ja monen monituiset asiat siirtyivät tehtäväksi verkon välityksellä. Etäarki perustuu teknologisiin ratkaisuihin, joiden tulisi toimia jouhevasti  – ja niinpä Saksa, tunnettu digihidastelija, onkin joutunut vauhdittamaan loikkaansa pikakelauksella.

– Tietoliikenneyhteydet ovat heikot, sähköisiä julkisia palveluja ei juurikaan ole ja käteismaksu on ollut yleinen. Monessa yrityksessä digitaalisuuteen herättiin vastikään, Feller sanoo.

Ja tämä on pedannut suomalaisille digiyrityksille oivallisen tilanteen. Esimerkiksi opetusalalla on polttava tarve erilaisille ratkaisuille.

– Meille itsestään selvät asiat, kuten esimerkiksi koulumaailman sähköinen viestintäjärjestelmä Wilma, puuttuvat Saksasta. Monet asiat hoidetaan yhä yllättävän vanhanaikaisin metodein.

Pandemia sysäsi liikkeelle myös paljon muita muutoksia, joilla on pitkällä tähtäimellä iso vaikutus. Feller mainitsee Saksan saamat jättielvytykset sekä pandemian aiheuttamat logistiset katkokset.

– Saksassa tuotantoketjun toimijoita haetaan nyt lähempää. Yli 20 000 Saksan teollisuusyritystä hakee uusia kumppanuuksia ja heistä yli puolet nimenomaan EU:n sisämarkkinoilta.

Kulttuurierot yllättävät kansainvälistyvät yritykset lähes poikkeuksetta. Saksa on edelleen usein hyvin hierarkkinen ja muodollinen.

Isoksi tekijäksi nousee myös maan tavoitteet hiilidioksipäästöjen hillitsemiseksi. Sillä Saksa, kuten myös Suomi, ottaa ilmastomuutoksen ja vaihtoehtoisten uusiutuvien energiaratkaisujen etsimisen ja hyödyntämisen erittäin vakavasti. Maa on luopumassa sekä ydinenergiasta että hiilestä energialähteenä.

– Saksassa panostetaan hiilijalanjäljen pienentämiseen. Siellä ollaan kiinnostuneita esimerkiksi eettisesti ja ekologisesti tuotetuista akkuratkaisuista. Suomi on edelläkävijän maineessa innovatiivisten ja uusiutuvaa energiaa hyödyntävien tuotteiden kehityksessä, Feller sanoo.

Muodollinen ja perinpohjainen yrityskulttuuri

Saksa on maana riittävän lähellä ja tuntuu kulttuurisesti helposti lähestyttävältä. Mutta kulttuureissa on myös eroavaisuuksia, joita markkinalle mielivän on hyvä opiskella. Fellerin mukaan mielikuvat ja todellisuus voivat poiketa toisistaan.

– Kulttuurierot yllättävät kansainvälistyvät yritykset lähes poikkeuksetta. Saksa on edelleen usein hyvin hierarkkinen ja muodollinen. Vaikka suomalaisella yrityksellä olisi loistava tuote, kansainvälistyminen voi epäonnistua.

Myyntiesittely ei vakuuta, kontaktihenkilö on väärä, valmistautuminen on kehnoa tai viimeistään törmätään kielimuuriin. Kaupoille mielivän tulisikin puhua saksaa.

Saksalaisessa businesskulttuurissa luottamusta rakennetaan perehtyneisyydellä ja perinpohjaisuudella. Feller mainitsee myös referenssit ja toteaa niiden olevan suuressa arvossa, joten yritysesittelyssä asiakkuuksia on syytä korostaa.

– Toinen tyypillinen yllätys pk-yrityksille on Saksan markkinoiden valtava koko. Hanke voi kaatua siihen, ettei yritys pysty toimittamaan tarvittavia määriä.

Saksalaisessa businesskulttuurissa luottamusta rakennetaan perehtyneisyydellä ja perinpohjaisuudella. Lisäksi referenssit ovat suuressa arvossa. Kuva: Getty Images

Konkreettista apua Kauppakamarista

Kun sopimukseen on päästy, yhteistyö saksalaisten kanssa on yleensä mutkatonta. Kansainvälistyminen vaatii kuitenkin paljon tietoa kohdemaan markkinoista ja varsin usein ulkopuolisen tahon vetoapu on paikoillaan.

Feller kehottaakin yrityksiä olemaan yhteydessä Saksalais-Suomalaiseen Kauppakamariin, jos tavoitteena on laajentua Saksaan – tai muualle maailmalle. Saksan ulkomaankauppakamariverkosto toimii Suomen lisäksi 90 maassa.

– Autamme yrityksiä konkreettisesti, isommissa ja pienemmissä hankkeissa. Selvitämme esimerkiksi kilpailutilanteen ja jakelumallit, tuotteen asemoinnin kohdemarkkinoilla, etsimme potentiaaliset asiakkaat tai hoidamme kylmäsoitot sekä tapaamiset.

Kannattaa lähteä rohkeasti liikkeelle, sillä Saksassa on jättipotteja jaossa.

Saksalais-Suomalainen Kauppakamari auttaa yritykset Saksaan ja maailmalle. Lue lisää >>

Next article