Etusivu » Yritystoiminta » Sähköinen allekirjoitus auttaa yrityksiä myös poikkeuksellisissa tilanteissa
Sponsoroitu

Kevään aikana koettu poikkeustilanne on aiheuttanut suuria haasteita niin yksityisille yrityksille, julkisille palveluntarjoajille ja kolmannen sektorin organisaatioille. Talouden ja kassavirran tasapainottaminen tuo omat haasteensa jokaiselle yritykselle ja kasvanut sosiaalinen etäisyys hankaloittaa arkea entisestään. Yritysten on täytynyt löytää nopealla aikataululla uusia toimintatapoja ja työkaluja tilanteisiin, jotka on totuttu hoitamaan kasvokkain.

Mitä tehdä, kun asiakkaan kanssa täytyy saada sopimus maaliin? Miten hoitaa henkilöstöhallintoon liittyvät asiakirjat etätöissä olevien työntekijöiden kanssa? Entä miten hoitaa muut juoksevat asiat?

Tehokkain ja turvallisin tapa korvata paperityöt

Ratkaisuksi löytyy suoraviivainen palvelu, jolla sopimusten ja asiakirjojen hyväksyminen sekä osapuolten tunnistaminen onnistuu helposti myös matkojen päästä. ​Sähköinen allekirjoitus​ on nimensä mukaisesti digitaalisesti kerättävä allekirjoitus, joka minimoi henkilökohtaiset tapaamiset, matkustamisen ja paperille printatut sopimukset. Palvelu toimii tietoturvallisena ja lainvoimaisena tapana kerätä allekirjoitukset mihin tahansa asiakirjoihin. Lisäksi se helpottaa allekirjoittajien tavoittamista ja säästää luonnollisesti myös aikaa.

Sähköinen allekirjoittaminen palvelee yrityksiä alaan katsomatta ja on tehokkaasti poistanut paperityötä esimerkiksi sijoitus-, rahoitus- ja vuokraustoiminnassa. Sopivia käyttökohteita on luonnollisesti lukematon määrä myös muilla toimialoilla sekä kaiken kokoisissa yrityksissä.

Oletetaan esimerkiksi, että yritys tarjoaa palveluja verkkosivujen kautta. Jos palvelun luonteeseen kuuluu, että kaupanteko varmistetaan allekirjoituksella ja ostajan henkilöllisyys tulee olla tiedossa, voivat etäyhteydet olla esteenä kauppojen syntymiselle. Sähköisesti allekirjoitettavalla ​Visma Sign -verkkolomakkeella​ yritys voi kuitenkin kerätä asiakkaan tiedot turvallisesti suoraan verkkosivuilta ja olla varma vastapuolen henkilöllisyydestä. Kaikki tiedot jäävät myös talteen digitaaliseen muotoon.

Laajasti jo käytössä

Visma Sign-allekirjoituspalvelu ​on ollut saatavilla jo 10 vuotta ja sitä on käyttänyt yhteensä 1,5 miljoonaa suomalaista ja 18 000 yritystä. Etätyöhön siirtyminen on kuitenkin nopeuttanut digitalisoitumista kevään aikana huomattavasti. Kokonaisuudessaan sähköisten allekirjoitustapahtumien ​määrä kasvoi lähes kaksinkertaiseksi kymmenessä viikossa maaliskuun alusta tarkasteltuna. Aiempina vuosina kasvu on ollut kymmeniä prosentteja per vuosi.

Kulunut kevät on siis toiminut vahvana alkusysäyksenä sähköisille palveluille ja prosesseille. Etäisyyksistä riippumaton asiointi on tullut jäädäkseen ja osaltaan muuttunut myös normiksi poikkeuksellisen tilanteen aikana. Jo tästä syystä sopivat digityökalut on hyvä olla jokaisen yrityksen käytössä. Sähköisen allekirjoittamisen siirtyminen ei onneksi ole vaikeaa, ensimmäisen allekirjoituskutsun voi lähettää parhaimmillaan 5 minuutissa.

Tutustu sähköiseen allekirjoittamiseen tarkemmin!

Next article