Etusivu » Yritystoiminta » Tilitoimiston tehtävänä on auttaa yritystä onnistumaan
Sponsoroitu

Tilitoimisto ei tarkoita vain kirjanpitoa ja palkanlaskentaa. Hyvä tilitoimisto on yritykselle dynaaminen kumppani, joka tukee asiantuntemuksellaan yritystä tavoitteiden saavuttamisessa – kuten kansainvälisessä kasvussa, sukupolvenvaihdoksessa tai valmistautumisessa yrityksen myyntiin.

– Tilitoimiston asiakkuus on kumppanuutta, jossa luomme alussa yhdessä asiakkaan kanssa tavoitteet seuraavalle kahdelle tai kolmelle vuodelle, sanoo Balanco Accounting Oy:n toimitusjohtaja Mikko Marttunen.

Kirjanpito ja palkanlaskenta ovat yhä tilitoimiston tarjoaman taloushallinnon kivijalka, mutta niiden päälle on rakennettu huikea määrä palveluita liikejuridiikasta talousassistenttipalveluihin.

Viime vuosina talousassistentti- ja tukipalvelujen kysyntä on kasvanut, sillä useassa yrityksessä halutaan keskittyä omaan ydintoimintaan. Suuri osa rutiinitehtävistä aina laskutusta myöten on siirretty tilitoimistolle.

Kansainvälistä kasvua tavoitteleva yritys puolestaan tarvitsee tilitoimistoa selvittämään paikallisen taloushallinnon, verotuksen ja liiketoiminnan käynnistämisen vaatimuksia maassa, johon se laajentuu. Tai yritys voi tarvita apua palkatessaan työntekijän Suomeen toisesta maasta.

– Nuoremman sukupolven yrittäjät eivät ajattele maantieteellisten rajojen rajoittavan liiketoimintaansa, sanoo Balanco Accounting Oy:n talousasiamies Marko Salmi.

Balancolla on toimisto myös Ruotsissa, ja lisäksi se on monen kansainvälisen yrityksen tilitoimistokumppani. Kumppanuus-sanan arvo korostuu globaalissa markkinassa, sillä kumppaneista muodostuu maailmalla tarvittavia verkostoja.

Globaalissa markkinassa yrityksen tarpeet saattavat muuttua nopeasti. Tilitoimiston tehtävänä on vastata näihin muuttuviin tarpeisiin.

– Globaalissa markkinassa yrityksen tarpeet saattavat muuttua nopeasti. Tilitoimiston tehtävänä on vastata näihin muuttuviin tarpeisiin, Salmi jatkaa.

Auttaakseen asiakastaan vaihtuvissa tilanteissa, tilitoimistolle on tärkeää tuntea asiakkaansa liiketoimintaympäristö.

Tänä keväänä moni yritys ja toimiala on ollut myllerryksessä. Balancolla puhelin on soinut tiuhaan.

– Koronaepidemian aikana asiakkaamme ovat kysyneet paljon neuvoja. Olemme vastanneet niihin kyseisen yrityksen liiketoimintaympäristön huomioiden, joka ravintolayrittäjien kanssa on ollut aivan toisenlainen kuin vaikka rakennusalalla, Marttunen sanoo.

Salmi lisää, että koronaepidemian aikana taloushallinnon merkitys yrittäjille on terävöitynyt, sillä monet yrityksen asiat konkretisoituvat taloushallinnossa. Tänä keväänä usealle yrittäjälle aiemmin toissijaisten seikkojen merkitys on todella noussut keskiöön: Kuinka paljon kassassa on rahaa? Miten optimoidaan varastotilanne? Maksavatko asiakkaat laskunsa ajallaan?

Balanco on saanut asiakkailtaan paljon kiitosta siitä, että tilitoimiston työntekijältä saa aina vastauksen.

Marttunen sanoo, että Balancossa panostetaan työntekijöihin ja heidän hyvinvointiinsa. Tilitoimistolla tyytyväinen työntekijä on tyytyväinen asiakas.

– Meillä on käytössä ammatillisen osaamisen kasvupolku sekä kirjanpitokoulukonsepti, jossa nuoria otetaan tilitoimistoon harjoitteluun ja mukaan oikeisiin töihin. He pääsevät näkemään käytännössä sen, mitä kaikkea tilitoimistossa työskentely voi tänä päivänä olla, Marttunen lisää.

Balanco Accounting Oy
• Perustettu 2015
• 47 ihmistä
• Helsinki, Vantaa, Lahti, Tukholma
• Taloushallintoliiton jäsen
• Kuluvan tilikauden liikevaihto 2,8 miljoonaa

Lue lisää taloushallinnon kumppanuudesta, ja katso Balancon 5 neuvoa tilitoimiston valintaan täältä

Next article