1. Elämä tasapainoon

Yrittäjänaisen voi olla vaikea erottaa työ- ja vapaa-aika toisistaan. Siksi töiden aikatauluttamisesta ja suunnitelmallisuudesta onkin hyötyä. Ajan varaaminen läheisille ja ystäville voi olla bisneksellekin hyvästä. Kun pääsee tuulettamaan aivojaan ja miettimään aivan muita asioita, niin uusille oivalluksillekin tulee sijaa. Moni yrittäjä ei laske työaikaa, mutta hei – toistuvasti yli 50 työtuntia viikossa on liikaa! Silloin terveyshaittoja alkaa ilmetä. On hyvä miettiä millä ajalla työn tekee ja mistä se aika on pois ennen kuin vastaa kyllä.

2. Lisää virtaa ruoasta

Aterioiden korvaaminen pienillä välipaloilla ja napostelulla saattaa joskus olla pakon sanelemaa, mutta kostautuu myöhemmin väsymyksenä ja energian puutteena. Lyhytkin ruokahetki tuo kaivatun tauon työpäivään ja auttaa jaksamaan. Lähialueiden lounaspaikkoja kannattaa hyödyntää ja hemmotella itseään nauttimalla ateria viihtyisässä ympäristössä. Joko olet uskaltautunut tutustumaan seudun työpaikkaruokaloihin? Voisiko lounaalla tavata yrittäjäkavereita, joilta saa vertaistukea ja vinkkejä arjen tilanteisiin?

3. Keho kuntoon

Hyötyliikunta voi olla klisee, mutta on silti hyödyllistä. Parkkeeraa auto mahdollisimman kauas ulko-ovesta ja kipitä portaat hissin sijaan. Tiesitkö, että kohtalaisen kuormittavaan liikuntaan tulisi käyttää vähintään 2,5 tuntia viikossa? Kävely, uinti ja pyöräily ovat helppoja liikuntamuotoja. Nappaa kaveri mukaan, kimpassa liikkuminen on mukavampaa. Fyysisesti raskasta työtä tekevällekin vapaa-ajan palauttavasta liikunnasta on hyötyä.

4. Älä ressaa!

Stressaako jo tämän vinkin otsikonkin lukeminen? Työt eivät yleensä tekemällä lopu ja yrittäjänkin kannattaa satsata vapaa-aikaan. Työn rasituksista pitäisi pystyä palautumaan ennen seuraavaa työpäivää. Merkkinä onnistumisesta toimii se, että tuntee herättyään olonsa virkeäksi ja odottaa innolla päivän tapahtumia. Ja muista se loma! Yrittäjälle stressiä voi aiheuttaa sekin, että yrityksellä ei ole budjettia. Tiedätkö sinä paljonko pitää tienata, jotta selviät tiedossa olevista laskuista? Tieto ei välttämättä vähennä tuskaa, mutta auttaa suunnittelemaan toimintaa ja tarvittaessa vaihtamaan kurssia.

5. Riittävästi lepoa

Taukoamaton rasitus kuluttaa ihmisen biologista ja psykologista perusjärjestelmää. Univaje vaikuttaa haittaavasti muun muassa muistiin, oppimiseen, mielialaan ja asioiden hallintaan. Väsynyt yrittäjä saa sanoa hyvästit myös luovuudelle – ja luovuudestahan bisnes on tehty. Unelle kannattaa siis varata riittävästi aikaa joka yö. Unentarve on yksilöllistä, mutta nyrkkisääntö on 7–8 tuntia.

6. Tukea ja rohkaisua tarvittaessa

Yrittäminen on joskus yksinäistä puurtamista, jolloin ystävyyssuhteet saattavat viiletä. Jokaisella pitäisi olla ainakin yksi ihminen, jolta saa käytännön apua vaikeissa tilanteissa ja joskus olkapäänkin lainaan. Minglaa ainakin yrittäjäkollegoidesi kanssa, heidän vertaistukensa on korvaamatonta. Kollegoita löydät paikallisesta yrittäjäjärjestöstä sekä Työpaikkojen työhyvinvointiverkostosta (www.ttl.fi/tyhyverkosto).

7. Arvosta itseäsi

Katse peiliin: oletko oikeasti asettanut rajat sille, minkä verran ja milloin teet töitä? Ole oikeudenmukainen paitsi muita, myös itseäsi kohtaan. Osoitat itsellesi arvostusta raivaamalla kalenteriisi aikaa myös huvituksiin. Toisinaan itsekkyys on palvelus itsellesi, yrityksellesi sekä perheellesi ja läheisillesi.

 

www.ttl.fi/naisettyossa

www.ttl.fi/pienyritys

Artikkeli on kirjoitettu Naiset työssä -ESR -hankkeen Pienyrittäjän työkyvyn kulmakivet -Tsekkaa työkykysi tietokortin pohjalta.

Lisätietoja: Nina Nevanperä ja Anne Salmi, Naiset työssä -ESR-hanke, Työterveyslaitos