Etusivu » Yritystoiminta » Älykäs yritys kehittyy kulttuurin kautta
Sponsoroitu

Digitalisaation hyötyjä ei saavuteta pelkällä teknologiamuutoksella. Älykäs yritys tarvitsee myös kulttuuri- ja toimintatapamuutoksen.

– Älykäs yritys osaa hyödyntää dataa niin, että yritys saa etua kilpailijoihinsa nähden. Uuden sukupolven liiketoimintaratkaisut, tekoäly ja koneoppiminen auttavat saavuttamaan tavoitteet. Jos yrityksen tämänhetkiset järjestelmät eivät mahdollista esimerkiksi toivottua automaatioastetta tai reaaliaikaiseen dataan pohjautuvaa päätöksentekoa, selvitämme yhdessä, miten ne voidaan mahdollistaa, toteaa SAP Finland Oy:n myyntijohtaja Elina Suhonen.

– Talon sisäinen toimintamalli ja kulttuuri muuttuvat. Ennen IT:n rooli oli pyörittää teknistä ympäristöä, nyt ympäristö ostetaan palveluna. IT:n tulee olla liiketoimintojen keskustelukumppani ja viedä liiketoiminnan agendaa eteenpäin, tuoda tiettäväksi, mikä on teknisesti mahdollista, mitä uutta esimerkiksi koneoppimisen ja prosessiautomaation saralla on tullut saataville, painottaa pilvipalveluasiantuntija Mikko Asikainen.

Pilvipalveluihin siirtyminen kiihtyy merkittävästi lähivuosina. Jo nyt SAP:n moderni toiminnanohjausjärjestelmä S/4HANA on käytössä yli 15 000 yrityksessä. Seuraavien viiden vuoden aikana tullaan näkemään joukkoliikettä edellisen sukupolven järjestelmistä uuden sukupolven ERP-järjestelmään.

Toiminnanohjausjärjestelmä tehostuu pilvessä

Suomessa moni yritys toimii pilvimäisessä ympäristössä, mutta onko yrityksessä määritelty mitä pilvi tarkoittaa, julkipilveä vai yksityistä?

– Pilvi tuo toimintaan joustavuutta, skaalautuvuutta ja nopeaa ERP:n käyttöönottoa. Esimerkiksi SAP-pilvi ei ole pelkkää kapasiteettia vaan sisältää myös sovelluskerroksen, toiminnanohjausjärjestelmäkokonaisuutta voi skaalata sekä ylös- että alaspäin, muistuttaa Asikainen.

Digitaalinen alusta helpottaa tietojen keräämistä ja yhdistämistä sekä prosessien integrointia ja laajentamista älykkäiden ohjelmistojen sisällä.

– Päivitettävyyden taustalla on järjestelmän toimiminen vakioidussa ympäristössä. Kustomoiduissa ympäristöissä kaikki muutokset olivat työläitä. Asiakkaat ovatkin nähneet harmonisoinnin tuoman arvon helppoudessa ja turvallisuudessa. Pilvipalveluihin siirtymisen myötä myös korjausvelalta vältytään, kun yritys saa osana palvelua uuden päivitetyn version toiminnanohjausjärjestelmästään. Tämä on suuri muutos ERP-maailmassa, Suhonen sanoo.

– Halusimme pilvipalvelupohjaisen ratkaisun, jonka saa helposti integroitua muiden yritysten digitaalisiin järjestelmiin. Se on globaalisti kasvavalle yritykselle tärkeä tekijä niin kaupan, asiakkaiden kuin kumppaneidenkin suhteen, ja se tuo tietohallinnolle palveluntuottajan toimintamallin, Nokian brändin lisensoinut puhelinvalmistaja HMD Globalin CIO Jussi Sorvali kommentoi.

Datasta rakentuu arvoa

Lohkoketjuista, ohjelmistorobotiikasta ja tekoälystä on puhuttu jo kauan. SAP aloitti koneoppimisen hyödyntämisen taloushallinnon automaatioratkaisuista. Sensoridatan hyödyntäminen on ottamassa suuria askeleita tehtaiden ja tuotantolaitosten kunnossapidossa. Siirrytään ennakoivasta ennustavaan kunnossapitoon.

Digitaalinen alusta helpottaa tietojen keräämistä ja yhdistämistä sekä prosessien integrointia ja laajentamista älykkäiden ohjelmistojen sisällä. Teknologia tuo automaation osaksi yrityksen perusprosesseja. Tämä parantaa ennustettavuutta, läpinäkyvyyttä, prosessitehokkuutta ja skaalautuvuutta, helpottaa päätöksentekoa sekä ehdottaa sopivia toimia kerätyn datan perusteella.

SAP S/4HANA rakentuu kolmen peruspilarin varaan: palveluvalikoimaan, digitaaliseen alustaan ja teknologiaan. Ratkaisussa yhdistyy SAP:n 40 vuoden ohjelmistokokemus eri toimialoilta. Muistinvaraisen teknologia-alustan päälle rakennettu sovelluskokonaisuus hyödyntää tekoälyä liiketoimintaprosessien uudistamisessa.

– Raportointi ja analytiikka pystyvät hyödyntämään dataa reaaliaikaisesti. Intuitiivinen käyttöliittymä tuo myös käytettävyyden uudelle tasolle, Suhonen summaa.

Seuraa meitä LinkedInissä

Uuden sukupolven SAP S/4HANA tuo:

• Päätöksentekoon ennustettavuutta ja reaaliaikaisuutta
• Kustannustehokkuutta ja automaatioasteen noston
• Käytettävyyttä myös kännykällä tai tabletilla

Kilpailuetua uuden sukupolven ratkaisuilla

Tutustu case-esimerkkeihimme:

Case HMD Global
Case Alma Media
Case University of Helsinki

Next article