Etusivu » Yritystoiminta » Liiketoiminta kasvuun asiakaslähtöisellä palvelukanavalla
Sponsoroitu

Janne Kalliola

toimitusjohtaja, Exove Oy

Asiakkaan tarpeet tunteva digitaalinen palvelukanava on merkittävä kilpailuetu ja menestyvän liiketoiminnan tuki.

Yhä suurempi osa asiakaskohtaamisista tapahtuu nykyään myymälän tai konttorin sijaan verkossa. Digitaalinen palvelukanava on valtaosalle yrityksistä tärkein potentiaalisten ja olemassa olevien asiakkaiden kohtaamispiste, jossa varsinainen palvelu tapahtuu – oli se sitten asiointia tai verkkokauppaa. Palvelun laatu ratkaisee pitkälti sen, mihin asiakkaat rahansa laittavat, ja siksi on tärkeä ymmärtää, miten palvelukanava saadaan tuottamaan asiakkaalle lisäarvoa.

– Hyvän käyttökokemuksen lisäksi järjestelmän on myös tunnettava asiakkaat, jotta heille voidaan tarjota henkilökohtaista palvelua, Exove Oy:n toimitusjohtaja Janne Kalliola toteaa.

Kun asiakkaan huomio on saatu verkkopalvelussa, ei tilaisuutta kannata hukata. Esimerkiksi vakuutusyhtiöillä on asiakkaiden huomio silloin, kun he täyttävät vahinkoilmoitusta palvelukanavassa. Tämä on paras mahdollinen hetki tarjota sopivaa lisäturvaa ja nostaa samalla asiakaskohtaista liikevaihtoa, tuottavuutta ja sitoutumista.

Räätälöidystä palvelukanavasta vipuvoimaa

Asiakkaiden odotukset verkkopalveluita kohtaan kasvavat. Enää ei riitä, että palvelukanava on toimiva ja saatavilla. Sen pitää olla myös miellyttävä käyttää, tuntea asiakas ja tarjota relevanttia palvelua aktiivisesti, yrityksen arvoja ja vastuullisuutta vahvistaen. 

Kalliola kehottaa jokaista miettimään, ostaako halvalla valmisratkaisun, joka sopii melkein kaikkeen, muttei mihinkään kunnolla, vai valitseeko juuri oman yrityksen tarpeisiin soveltuvan räätälöidyn palvelukanavan. Jälkimmäinen antaa huomattavasti enemmän vipuvoimaa kasvuun ja markkina-aseman saavuttamiseen, jota muiden on jälkikäteen hankala juosta kiinni.

– Jos palvelukanava on yritykselle vain välttämätön lisä, valmisratkaisut kelpaavat. Mutta kun tavoitteena on liiketoiminnan kasvattaminen, täytyy asiaa lähestyä asiakaskohtaisesti.

Tavoitteena jokaisen sijoitetun euron kannattavuus

Kun liiketoimintaa halutaan kasvattaa digitaalisesti, on olennaista ymmärtää loppukäyttäjän toimintamalleja ja ostokäyttäytymistä. Asiakastarpeeseen suunnitellun palvelukanavan etuna on asiakkaiden ostohistorian ja kiinnostuksen kohteiden tuntemus.

Panostamalla palvelukanavaan yritys pystyy muovaamaan satunnaisista ostajista asiakkaita.

– Kun data yhdistetään erilaisiin analytiikkalähteisiin, palvelukanavassa voidaan tarjota asiakkaille huomattavasti personoidumpaa palvelua, Kalliola muistuttaa. 

Jatko-ostot ja asiakkaan lojaalius ovat ne, joita hyvä palvelukanava lopulta synnyttää. Panostamalla palvelukanavaan yritys pystyy muovaamaan satunnaisista ostajista asiakkaita. 

Exoven tavoitteena on, että jokainen asiakkaan palvelukanavaan sijoittama euro kannattaa ja, kuten Kalliola korostaa, synnyttää haluttua tuottoa. Tähän vaikuttaa paitsi asiakasymmärrys myös markkinoille tulon ajoitus.

– Suuressa osassa aloja markkinajohtajan positio on vielä kaapattavissa, joten nyt on aika toimia.

Lataa opas täältä ja hyödynnä palvelukanavan koko potentiaali!

Miksi valita Exove?

Hallitsemme koko digitaalisen palveluketjun: viestintä, palvelukanavat, asiakaspalvelu ja data
Luomme todellista kilpailuetua yhdistämällä asiakasymmärryksen ja liiketoiminnan 
Pystymme tarjoamaan asiakkaamme tilanteeseen ja kukkarolle sopivan ratkaisun kasvattamaan liikevaihtoa ja voittoa
Meillä on kokemusta palvelukanavien toteutuksesta 15 vuoden ajalta

Sitouta satunnaiset ostajat asiakkaiksesi

Next article